Dogecoin uppfanns av tidigare IBM och Adobe mjukvaruingenjörer Jackson Palmer och Billy Markus den 6 december 2013. Det började som ett skämt, med Shiba Inu Dog som logotyp. Strax efter lanseringen blev det popkultur, som gick efter hypen hundmeme. Det som började som en online-komedi visade sig vara en användarvänlig och decentraliserad kryptovaluta med magra avgifter. Några av dess tidigaste användningsområden var välgörenhetsorganisationer och online-tippning. Fram till 2022 rankas Dogecoin på plats 12 med ett börsvärde på $22,787,606,651 på coinmarketcap.
Skaparna ville ursprungligen att Dogecoins skulle ha en fast leverans på 100 miljarder mynt. Men detta tak eliminerades, och användarna fortsatte att bryta nya mynt. Detta beslut syftade till att hålla tokenpriset så lågt som möjligt. Det är därför det är mer meningsfullt att handla även små belopp med Dogecoin. Det är inte konstigt att det betraktas som folkets valuta.
Dogecoin är otroligt populärt bland spelare. De använder den för att satsa på nya onlinekasinon och betrakta det som en form av investering. Dogecoin lagras i DOGE-plånboken, och dess token kan handlas på kryptobörser för andra digitala mynt. Dogecoin använder ett decentraliserat nätverk som underlättar peer-to-peer-transaktioner som andra digitala valutor. Decentralisering innebär att ingen finansiell institution eller myndighet utför betalningarna eller kontrollerar nätverket.