New CasinosNyheterStorbritanniens BGC hyllar de senaste statliga reklamåtgärderna

Storbritanniens BGC hyllar de senaste statliga reklamåtgärderna

Publicerad på: 26.03.2025
Chloe O'Sullivan
Publicerad av:Chloe O'Sullivan
Storbritanniens BGC hyllar de senaste statliga reklamåtgärderna image

Betting and Gaming Council (BGC) har godkänt de nyligen tillkännagivna reklambestämmelserna från den brittiska regeringen. De nya åtgärderna syftar till att minska illegala internetannonser och skydda minderåriga från potentiell skada.

Sir John Whittingdale MP, minister för departementet för kultur, media och sport (DCMS), tillkännagav de nya reglerna den 25 juli 2023. De nya reglerna uppmanar alla sociala medier och webbplatser att vidta strängare åtgärder för att hindra barn från att se "skadliga" annonser, inklusive hasardspel.

För några veckor sedan uppmanade BGC alla stora sociala medier att gå samman och utveckla bättre säkerhetsstandarder för att skydda de utsatta och säkerställa att minderåriga inte utsätts för vuxenavvärjningar.

I början av året skickade Michael Dugher, BGC:s VD, ett brev till DCMS där han bad regeringen att driva på sociala medieplattformar att agera tidigare. Ministern för avdelningen för digital, kultur, media och sport (DCMS), Stuart Andrew MP, sa att han skulle sammankalla ett möte för att påskynda förändringar.

BGC säger att de flesta av dess medlemmar har gjort gemensamma ansträngningar för att säkerställa att endast de som är godkända att spela kan se deras onlineannonser för reglerade sportspel produkter och kasinospel. Såvida inte plattformen kan bekräfta riktigheten av sin inriktning i minst 18 år måste alla annonser på sociala medier riktas mot personer som är 25 år och äldre.

Implementeringen av en ny BGC uppförandekod förhindrar fotbollsklubbar från att annonsera vadslagningsodds och reglerade spelsajter på sina sociala medieplattformar. Enligt BGC är dessa plattformar populära bland ungdomar.

Medlemmar av BGC i Storbritannien har också varit avgörande för att sensibilisera allmänheten att välja bort reklam för hasardspel på sociala medier.

Spel- och spelrådets vd, Michael Dugher, har godkänt de nya åtgärderna. Han sa:

"Vi välkomnar starkt dessa nya åtgärder som fastställts av Sir John Whittingdale MP som kommer att göra mer för att skydda barn och ungdomar från att se åldersbegränsade annonser. Det följer våra uppmaningar till regeringen att göra mer på detta område, eftersom vi insåg att förändringar behövdes BGC-medlemmar har redan tagit stora steg för att säkerställa att annonser från våra medlemmar endast når rätt publik. Denna nya vägledning från regeringen kommer att säkerställa att plattformarna måste göra detsamma. Våra medlemmar ser fram emot att fortsätta att driva högre standarder, samtidigt som investerar i jobb och företag i Storbritannien."
Chloe O'Sullivan
Chloe O'Sullivan
Författaren
Chloe "LuckyLass" O'Sullivan, med sin irländska charm, har en kuslig förmåga att upptäcka de stigande stjärnorna i kasinouniversumet. Som en kärnskribent för NewCasinoRank, gräver hon djupt ner i nya plattformar, vilket säkerställer att läsarna får den första glimten av morgondagens bästa kasinon idag.Fler inlägg av författare